Tentoonstelling: Cuban Art Now

Augustusregen op een januaridag
Alejandro Campins
In het Singer museum in Laren is op dit moment de tentoonstelling Cuban Art Now te zien, waar belangrijke contemporaine kunstenaars uit Cuba verzameld zijn.

Een Nederlands echtpaar dat op Cuba woonde, maakte hier kennis met de nieuwste stromingen in de Cubaanse kunst en besloten om een aantal werken te kopen. Deze verzameling breidde zich uit en de tentoonstelling die nu te zien is, is het grootste overzicht van hedendaagse Cubaanse kunst.

In de vaak kleurrijke werken van de Cubaanse kunstenaars zie je dat ze geĂŻnspireerd worden door het Cubaanse landschap. Maar ook de cultuur, de geschiedenis en natuurlijk de politieke situatie komen op verschillende manieren terug.

Ondanks deze overeenkomsten vond ik het heel bijzonder om te zien dat elke kunstenaar een volkomen andere aanpak en stijl van schilderen heeft.
Zo zijn de werken van  JEFF (JosĂ© Emilio Fuentes Fonseca) onmiddellijk te herkennen aan de kinderlijke stijl en de vrolijkheid die eruit spreekt, ondanks dat de onderwerpen niet altijd heel vrolijk zijn.
De visser, JEFF

Mannen met baarden, JEFF
Het mooist vond ik persoonlijk de schilderijen van Alejandro Campins. Bijna alle schilderijen uit zijn zaal spraken me aan en ik zou ze zo bij mij thuis aan de muur hangen. Zijn manier van schilderen en het kleurgebruik vond ik prachtig.

Vraag het me, Alejandro Campins

Stad der doden, Alejandro Campins
Heel erg vrolijk werd ik ook van de schilderijen van Flavio Garciandia, die met zijn schilderijen van bonen ook een dikke knipoog geeft aan collega kunstenaars als Malevich of Ad Reinhardt.
Witte bonen, of Malevich en Reyman in Havanna, 
Er waren niet alleen schilderijen, maar ook een paar objecten (olifantjes!!) die ik bijzonder leuk vond.
Olifanten van JEFF

Zelfportret, Weerbericht en Zonder titel, Eduardo Ponjuan
Cuban Art Now is geen heel grote, maar wel een mooie en gevarieerde tentoonstelling, waar heel veel valt te genieten. Ik vind het vooral bijzonder dat je werken van deze kunstenaars niet zo snel hier in Europa ziet en zeker niet in zo'n hoeveelheid bij elkaar.
Cuban Art Now is nog tot 24 september 2017 te zien in het Singer museum in Laren.

Reacties

  1. Dat vind ik nou zo fijn aan je blog, die mix van boeken, kunst en persoonlijke dingen. Ik ben er dus even uitgeweest maar ik ga het nu weer allemaal volgen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ontzettend fijn om te horen, dank je wel! Ik vind zelf dat de combinatie maakt dat ik na al deze jaren er nog altijd ontzettend veel plezier in heb, maar het is fijn te horen dat lezers het ook waarderen!
      Goed dat je er weer bent,

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts