Dit en dat, juni 2017

Gefeliciteerd, Nicole Kidman!
Afgelopen dinsdag is Nicole Kidman 50 jaar geworden, een mooi moment om even bij haar stil te staan.

Ik vind haar al meer dan 20 jaar een geweldige actrice en een heel bijzondere vrouw en daarom komen er ook regelmatig besprekingen voorbij van films waarin zij speelt (dat was jullie vast wel eens opgevallen :-) ).

In de afgelopen tijd heeft ze opnieuw in mooie of bijzondere films gespeeld, die ik graag onder de aandacht breng. Niet alle films zijn al uitgekomen in Nederland, maar dan hebben we iets om naar uit te kijken!
  • Lion (2016)
Een prachtige film over een jongetje in India die zijn ouders kwijt raakt en uiteindelijk geadopteerd wordt door een echtpaar in Australië. Als hij volwassen is, probeert hij zijn biologische familie terug te vinden, maar dat is niet gemakkelijk in een land met miljoenen mensen, als je niet precies meer weet waar je geboren bent.
Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.
  • Big little lies (2017)
Geen film, maar een televisie serie van zeven afleveringen, naar het boek van de Australische schrijfster Liane Moriarty. Nicole Kidman en Reese Witherspoon produceren de serie en spelen twee van de hoofdrollen.
Het verhaal gaat over een paar vrouwen in een klein stadje, die op het eerste oog alles goed voor elkaar hebben. Mooie huizen, goede huwelijken en geen vuiltje aan de lucht. In werkelijkheid broeit er van alles onder de oppervlakte en is er zelfs een moord gepleegd.
  • The killing of a sacred dear (2017)
Het verhaal van deze film blijft nog een beetje vaag, maar Nicole Kidman en Colin Farrell spelen hierin een echtpaar. Hij is een chirurg, zij is ook een arts. Dan komt de jonge Martin in hun leven en dan blijkt dat oude zonden lange schaduwen hebben en er wraak wordt genomen voor iets dat in het verleden is gebeurd.
  • The beguiled (2017)
Sofia Ford Coppola maakte deze remake van de film uit 1971, destijds met Clint Eastwood, nu met Colin Farrell.
Het speelt zich af op een meisjesschool in Virginia, waar tijdens de Amerikaanse burgeroorlog een gewonde soldaat wordt opgenomen.
De spanningen tussen de meisjes onderling die allemaal de aandacht van deze man willen hebben, leidt tot grotere gevolgen dan iemand ooit had kunnen denken.

De dorst, Jo Nesbo
Na het laatste boek in de Harry Hole-serie (Politie), dacht ik echt dat er geen nieuw boek zou komen. Alle losse eindjes leken weggewerkt en Harry had een nieuwe weg ingeslagen.

Maar gelukkig heeft Jo Nesbo toch een nieuw boek geschreven over Ă©Ă©n van mijn favoriete politie-inspecteurs.

In De dorst is Harry niet langer in actieve dienst, maar geeft hij les op de politie-academie.

Als er echter moorden gepleegd worden die sterk doen denken aan moorden die Harry nooit op heeft kunnen lossen, komt Harry weer in actie.

Ondertussen zijn er problemen thuis, zet de corrupte commissaris Belman hem onder druk en moet Harry nuchter zien te blijven.

Soms kan een nieuw deel in een geliefde serie enorm tegenvallen (over de laatste van Jussi Adler-Olson wil ik het niet meer hebben), maar gelukkig was De dorst alles wat het moest zijn, met Harry in topvorm. Ik vond het vooral fijn dat ik pas op het einde door had hoe het werkelijk in elkaar zat, te vaak weet ik dit al op de helft, maar in dit geval was het echt een verrassing. De scene waarin Harry Hole alles uitlegt was Agatha Christie waardig, maar erg goed.
Ik heb dit boek in Ă©Ă©n middag uitgelezen omdat ik het niet weg kon of wilde leggen.

Bloemen
Wat heerlijk dat er op dit moment weer zulke mooie pioenrozen zijn. Ik heb mezelf van de week op een bos getrakteerd en ik geniet er zo van. Ze komen prachtig uit en de kleuren zijn zo mooi teer wit en roze, dat kan alleen moeder Natuur maar.

Reacties

  1. Oh, Lion en Big Little Lies zet ik op het kijklijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker doen, ik heb over beide alleen maar heel goede dingen gehoord en gelezen.

      Groetjes,

      Verwijderen
    2. Oh, deel 1 is alvast fantastisch.

      Verwijderen
    3. Goed om te weten!!! Ik hoop dat de andere delen ook zo blijven.

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Ik heb Big Little Lies inmiddels gedownload. Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt! (ik wacht heel ouderwets tot de DVD uitkomt :-) )

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts