Home fires (2015-)

Ik heb al eens gezegd en ik zeg het nog maar eens, nergens maken ze zulke goede historische televisieseries als in Engeland. De combinatie van aandacht voor details, geweldige acteurs en goede verhalen is onweerstaanbaar.

Home fires begint in november 1939 in het dorp Great Paxton. De Tweede Wereldoorlog is net begonnen en men is onzeker over wat er zal gebeuren. In de uiterst Britse organisatie van de WI (Women’s Institute) is er onenigheid over de koers die ze willen volgen. 

De voorzitster Joyce Cameron wil de WI sluiten voor de duur van de oorlog, een aantal vrouwen onder leiding van Frances Barden wil het instituut juist open houden omdat een oorlog niet alleen voor de mannen die moeten vechten een strijd is, maar ook voor de vrouwen die achter blijven en het vuur aan het thuisfront brandend moeten houden.

We volgen in de zes afleveringen een aantal van de vrouwen en hun gezinnen en wat er gebeurt in deze eerste oorlogsmaanden. Vrouwen die alleen verder moeten als hun echtgenoten dienst nemen, of willen voorkomen dat hun zoon de oorlog in gaat.  
De WI verkoopt zelfgemaakte jam
Nieuwe regels voor de boerderijen die moeten voldoen aan de eisen van de oorlogsproductie, oorlogshuwelijken, het inleveren van metaal, ingekwartierde officieren, een gewetensbezwaarde postbode en de vraag waar een schuilkelder voor het hele dorp moet worden gebouwd, komen voorbij. Daarbij natuurlijk de onzekerheid en de angst voor wat er zal komen, terwijl niemand nog enig idee heeft van hoe lang het zal gaan duren. 
Een bombardement afwachten in de schuilkelder
Home fires is een mooie serie, waarin alle verschillende onderdelen van het leven in die tijd goed naar voren komt. De aandacht voor details in kleding en aankleding is zoals altijd heel erg mooi gedaan.

Ruth Gemmell (Waking the dead, Silent Witness), Samantha Bond (Downton Abbey) Clare Calbraith (Downton Abbey, Vera) en Fenella Woolgar (Cheerful weather for the wedding, Bright young things) zijn uitstekende actrices en dit zijn er nog maar een paar in een geweldige cast.
Bessen en bramen plukken
De focus in Home fires ligt op de vrouwen, maar de mannen en de verschillende rollen die zij hebben gespeeld worden zeker niet vergeten.
De serie is gebaseerd op het boek Jambusters van Julie Summers, over de rol die de WI heeft gespeeld tijdens de oorlog. 

Home fires is wat mij betreft een echte aanrader en ik was blij te horen dat deze zomer een tweede serie wordt opgenomen. 

Reacties

  1. Oh, lijkt me een heerlijke serie. Ik heb hem meteen op mijn verlanglijst gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een Engelse serie op zijn best, over een uiterst interessante periode. Geniet ervan!

      Groetjes,

      Verwijderen
    2. Ik heb de serie inmiddels gezien en er echt van genoten. Ik begreep dat er een vervolg in de maak is, dus dat is goed nieuws!

      Verwijderen
    3. Het is nog even wachten, want die komt pas volgend jaar, maar het feit dat er nog een vervolg komt, vind ik ook wel heel erg fijn!
      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts