Verschillende stofjes

Een tijdje geleden was ik in het Volkenkundig museum in Leiden. De naam is nu geloof ik veranderd, ze zijn namelijk gefuseerd met het Afrika museum en het Tropenmuseum, maar aangezien ik Borneo ook nog altijd gewoon Borneo noem en de nieuwe naam niet kan onthouden, houd ik het bij Volkenkundig museum. Ik ben daar een beetje ouderwets in.
Op zich hebben ze hier mooie dingen, ik houd meer van spullen dan van schilderijen, en hier zijn veel spulletjes. Kleding, sieraden, kunstvoorwerpen uit alle hoeken van de wereld. Jammer genoeg is het vaak erg donker in de zalen en zijn de meeste dingen alleen achter glas te zien, dit maakt fotograferen erg moeilijk.

Wat me echter opviel was hoe kleurig mensen uit alle tijden en landen hun kleding proberen te maken. Jezelf versieren, je kleding opsmukken is echt menselijk, denk ik zo. Of het nu met veren, schelpen of borduursel in een andere kleur draad is, mensen proberen er iets moois van te maken.

Hieronder een kleine impressie van foto's die redelijk goed gelukt zijn, van stoffen uit Zuid Amerika (Mexico vooral).
De patronen en de vrolijke kleuren en vooral de combinatie van kleuren en patronen zijn prachtig om te zien.

 Prachtige combinatie van verschillende stoffen.

De belichting deed hier een beetje vreemd, maar het vrolijke patroon is wel heel goed duidelijk.

Vreemde eend in de bijt in dit rijtje: hier een hoofdtooi uit het Amazonegebied, met versiering van allerlei bontgekleurde vogelveren.

Reacties

Populaire posts