Bill's Italian basics

Bill Granger is een kok uit Australië, die verschillende restaurants heeft en meerdere kookboeken heeft geschreven. Ik had echter nog nooit van hem gehoord en dit boek was mijn eerste kennismaking met hem.

De Italiaanse manier van leven en hun manier om met eten om te gaan spreekt vele mensen aan, zo ook Bill Granger. Het draait vooral om respect voor de ingrediënten, niet te veel poespas en vooral heerlijk genieten.

Bill’s Italian basics maakt waar wat het beloofd, in dit boeken komen een aantal heerlijke Italiaanse basisrecepten aan bod, 100 in totaal. Weinig sfeerverhalen in tegenstelling tot sommige andere kookboeken waar ik zo van geniet, maar dat kan misschien komen omdat dit boek door een man geschreven is J. Wel staan er heel mooie foto’s in.

Focaccia’s, fritatta’s, pasta’s, hoofdmaaltijden en toetjes, ik heb al een paar heel lekkere recepten zien staan die ik snel wil uitproberen. De recepten zijn over het algemeen snel, gemakkelijk en goed te doen. Ik vraag me alleen af hoe gemakkelijk je buiten Italië aan venkelsalami of Italiaanse worstjes kunt komen, maar misschien valt dat ook best mee.

Twee dingen vielen me echter op: ten eerste: omdat de foto van het gerecht niet altijd meteen bij het recept staat, vind ik het soms lastig te zien welke van de drie gerechten op de foto bij welk recept hoort. Ik had het handiger gevonden als de foto echt bij het recept had gestaan of dat bij de foto nog even duidelijk was gezet welk gerecht wat is.

Ten tweede, waarom is door de Nederlandse uitgever gekozen voor een Engelse titel? Het is niet zo dat dit de originele Engelse titel is, die luidt namelijk anders. Kortom, dat is gewoon onzinnig en eerlijk gezegd irritant.

Maar verder is wat mij betreft Bill’s Italian basics een heerlijk boek vol fijne recepten en een goede aanvulling op mijn verzameling Italiaanse kookboeken.

Originele titel: Bill’s Italian food
Uitgegeven in 2014
Nederlandse uitgave: 2014 door uitgeverij Fontaine
Nederlandse vertaling: Hennie Franssen-Seebregts

Reacties

Populaire posts