Een lenteklaar balkon, eindelijk!

We hebben er lang op moeten wachten, maar het lijkt erop dat het eindelijk lente is. Het (meestal) mooie weer in de afgelopen week zorgde voor enorme lentekriebels bij mij. Ik heb dan ook deze meivakantie aangegrepen om mijn balkons lenteklaar te maken. Afgelopen zondag ben ik begonnen met opruimen en schoonmaken. Woensdagochtend ben ik met mijn moeder naar het tuincentrum geweest en hebben we plantjes gehaald. Die middag ben ik heerlijk een paar uurtjes bezig geweest met het laatste restje schoonmaken, planten een plaatsje geven en zaaien.

En dit is het resultaat!

Hier kijk ik op uit als ik in de woonkamer zit, de viooltjes had ik al, maar de rest is erbij gekomen. Ik vind vooral dat blauw, paars, roze en wit heel mooi combineren. Die bakjes links bovenin zien er wat gek uit, maar ze hangen daar op die manier om de poezen de toegang tot een eng richeltje te blokkeren.

Dit ziet er ook heel leuk uit, met die kleuren en potten op het tafeltje. Viooltjes, lavendel en een fuchsia in het midden.

Het schijnt dat deze heel lekker ruikt en dat dit soort planten bijen aantrekt. Daar ben ik blij om, ik wil graag een 'bij-vriendelijk balkon'. Bijen hebben het al moeilijk genoeg, en als ze op mijn balkon wat extra's kunnen vinden, des te beter. Ik houd van bijen.

En natuurlijk moet er ook dit jaar geexperimenteerd worden met de 'moestuin'. Dit jaar heb ik de tomaat maar gewoon gekocht en die alleen in een grotere pot gezet. In de pot met de stokken heb ik net zoals vorig jaar klimboontjes gezaaid, en dit jaar heb ik ook Oost Indische Kers erbij gezaaid. Dat lijkt me zo'n mooie combinatie geven!
Silvia vond dit al een heel goed begin.

Dit zijn alle potten bij elkaar waar ik iets in heb gezaaid. Rechts de pot met klimbonen en Oost Indische kers, dan de tomaat en links daarvan de doperwten, ook met Oost Indische Kers.
De drie potten vooraan zijn respectievelijk artisjok, venkel en kamille. Ik ga het dit jaar iets anders doen dan vorig jaar, ik heb dit jaar niets voorgezaaid in het kleine broeikasje en ik wacht ook niet met het naar buiten doen van de potten tot de ijsheiligen geweest zijn. Op dit moment staan ze al buiten, en alleen als het opeens weer heel koud gaat worden haal ik ze naar binnen.  Ik ben heel benieuwd naar hoe dit zal uitpakken. Silvia (nog net links te zien) houdt er keurig toezicht op.

Het achterbalkonnetje heeft natuurlijk ook wat aankleding gekregen. In de ochtend heb ik hier zon, maar 's middags niet meer, dan kan het er wat somber uitzien. Deze paar plantjes maken er een leuk balkonnetje van, en dit is net voldoende.

In de rechterhoek van het balkon staat deze mooie paarse bloem nog, in een bruine pot.


Reacties

  1. Het ziet er weer heel fris en gezellig uit!
    Blauw is vast en zeker je lievelingskleur...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ziet er leuk uit, he? Ik geniet elke keer als ik naar buiten kijk. En ja, blauw is mijn lievelingskleur...

      groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts