Yoga opleiding

In 2000 begon ik met yoga. Ik had geen idee wat yoga precies was en eerlijk gezegd had ik de vage indruk dat het een beetje was bedacht in de jaren 60, toen de Beatles naar India gingen of zo. Maar ik had gehoord dat het wel goed voor was ontspanning en dat kon ik wel gebruiken. Het was in een buurthuis, op de matten van de gymnastiek, maar de vrouw die het gaf was heel vriendelijk en ik vond het onverwacht heerlijk. Ik begon er een beetje over te lezen en ik kwam erachter dat yoga al een paar honderd jaar voor Christus is ontstaan en een eerbiedwaardige traditie heeft.

Ik heb bijna twee jaar daar yoga gedaan en toen door omstandigheden even niet meer. Ik merkte echter wel dat ik het miste en ik ging op zoek naar een nieuwe plek om yoga te volgen. Ik had toen het geluk dat ik lessen kon volgen in Ridderkerk, waar ik heel veel heb geleerd en waar ik altijd met heel veel plezier naar toe ging. Niet alleen maar asanas, maar ook wijze lessen en hoe je yoga niet alleen doet op de mat, maar ook de rest van de week. Regelmatig tijdens de asanas klopte het even helemaal, viel alles samen en zat ik op mijn ‘roze wolkje’.

Helaas ging ik toen verhuizen en de afstand was te groot om de lessen daar nog te volgen. Dat vond ik één van de ergste dingen van het weggaan uit Rotterdam.
Ik heb toen geprobeerd om hier een yogadocent te vinden na wat uitproberen ben ik bij mijn huidige yogadocente terecht gekomen. Een heel fijne en prettige sfeer, met goede lessen, anders dan in Ridderkerk natuurlijk, maar waar ik toch ook regelmatig dat ‘roze wolkje’ heb.

Ik had ondertussen ook meer gelezen, de verschillende soorten yoga kwamen me niet meer onbekend voor, hoewel de namen van de asanas in het Sanskriet nog erg moeilijk zijn. Ik had wel al een hele tijd dat ik het idee dat ik graag wat meer zou willen weten en yoga een grotere rol in mijn leven wilde geven. Ik wilde eigenlijk wel een opleiding volgen. Maar waar vindt je een goede, en toch ook betaalbare opleiding? Een opleiding van 3 maanden was niet wat ik zocht, een opleiding met lesgeld van 4000 euro per jaar ook niet. En de yogastijl moet bij je passen en de docent zelf natuurlijk ook. Vorig jaar sprak ik toevallig een collegaatje die begonnen was aan een opleiding in Amsterdam en zij was erg enthousiast. Ik heb de knoop doorgehakt en ik heb contact opgenomen met de docente. Een fijn gesprek gehad waar ik met een goed gevoel uit kwam en waarna ik me heb ingeschreven.
Het huidige plankje met yogaboeken, (niet alles even serieus),
maar ook boeken vol informatie en wijsheid
Eerst een basisopleiding van een jaar met veertig weken lang elke week een les van drie uur. In die drie uur heb je 90 minuten asana’s en ontspanning, daarna theorie en meditatie. Na het eerste jaar kun je nog drie jaar volgen en zelfs docent worden als dat is wat je zou willen.
Ik weet nog niet of ik dat wil, ik heb mezelf voorgenomen dat ik gewoon ga genieten van dit jaar. Er hoeft niet per se een resultaat te komen in de vorm van een certificaat. Wil ik aan het einde van dit jaar door gaan dan is dat goed en als ik dan besluit dat het goed is zo, dan is dat ook geen probleem.
De eerste les was afgelopen woensdag en de drie uur zijn voorbij gevlogen. Ik ben blij dat ik de stap heb genomen en ik ben benieuwd wat de rest van dit jaar zal brengen. Ik kijk ernaar uit.

Reacties

Populaire posts