Oranje allergie

Eens in de twee jaar, tijdens het EK en het WK voetballen, lijkt het wel of heel Nederland een beetje gek wordt. Opeens heeft iedereen verstand van voetballen en opeens is alles, maar dan ook alles oranje.

Huizen, hele straten worden versierd met grote vlaggen en plastic vlaggetjes aan een koord, winkeletalages worden versierd met oranje crêpepapier en bij de ene supermarkt krijg je oranje frutsels en bij de andere krijg je oranje fratsen. 

En daar wordt ik wel een beetje moe van. Als ik ergens binnenkom en iedereen van het personeel is in oranje gekleed ‘want er is een wedstrijd vanmiddag’, dan vind ik dat eerlijk gezegd irritant worden. Alsof alles tot stilstand komt er de hele wereld alleen nog maar om voetbal draait. En daar ben ik een tikje allergisch voor.

Het is echt niet zo dat ik een hekel heb aan voetballen, al vind ik het niet echt interessant. Naarmate het toernooi vordert kijkt ik heus wel eens een wedstrijd en als die spannend is kan ik er nog van genieten ook. Ik vind het ook wel leuk om te zien hoe de Nederlandse supporters bij de wedstrijden altijd voor een goede sfeer zorgen, je hoort nooit nare dingen over de Nederlandse fans en dat is iets waar we trots op mogen zijn. 

Ik vind de Nederlandse voetballers zelf helaas niet erg sympathiek en kan dan ook niet zeggen dat ik altijd ‘voor Nederland’ ben. Als een andere ploeg beter en sportiever speelt dan verdienen die het om te winnen, niet Oranje. Maar hoe het ook gaat, hoe ver Oranje ook komt, of niet komt, ergens in de komende weken zal het gedoe met oranje shirtjes, vlaggetjes en frutsels weer over zijn. 
Tot over twee jaar het nieuwe toernooi is.

Reacties

  1. ik ben ook geen fan van de oranje-gekte (ook niet van voetbal maar dat terzijde). Het lijkt wel of het elke keer nog erger wordt. Een soort verveling denk ik.
    Je zult maar in zo'n rijtje wonen waar elk huis ingepakt is in oranje en alleen jij niet...erg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n straat zou voor mij een reden kunnen zijn om te verhuizen! En het lijkt inderdaad elk jaar erger te worden. Maar eens zien hoe lang het dit jaar duurt.

    groetjes, Bettina

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts