Indrukken van de Goede Week

Aangezien ik niet meer hier vlak bij naar de parochie ga, maar een stuk moet rijden naar een andere plaats waar de parochie me beter bevalt, shop ik in dit soort tijden een beetje langs verschillende plekken om het hele Paasverhaal mee te maken. Dat levert heel veel verschillende indrukken op.

Vorige week zondag was het Palmpasen, zo leuk om de kinderen te zien in hun optocht met de palmpasenstokken en te zien hoeveel moeite ze daarop hadden gedaan. Grappig ook dat sommige kinderen het idee van ‘we lopen in een rondje door de kerk heen’ niet zo begrepen en hun eigen weg wilden gaan.  

Op Witte Donderdag de Passion op tv gezien. De interviews met de mensen langs de route hadden voor mij niet gehoeven, maar verder mooi. Een verrassende keuze voor Danny de Munk als Jezus, maar hij deed het goed, vond ik. Leuk om bekende Nederlanders als Klaas Wilting en John de Wolf in kleine rolletjes te zien. Het einde was ontroerend.

Dan Goede Vrijdag met om drie uur de Kruisweg. Ik had zelf ook net gewinkeld in de stad met mij nog vele anderen, er kwamen heel wat mensen met grote tassen binnen. Ergerlijk was wel dat zoveel mensen te laat binnen kwamen. Hoe je dat voor elkaar krijgt is mij een raadsel, het is al 2000 jaar om drie uur ’s middags. (ik heb dan de neiging om de mensen terug te sturen om eerst een briefje te halen, dat zal de docent in mij wel zijn)

Maar goed, het verhaal is zoals altijd prachtig, maar ook verschrikkelijk. Dan denk je: ‘Komt het ooit nog goed?’ Terwijl je weet dat het natuurlijk weer goed komt. Op een gegeven moment was tijdens de viering het hele altaar bedolven onder de meegebrachte en aangereikte bloemen, heel bijzonder. Stil en ontroerd verlaat ik de kerk.

Vandaag de Hoogmis van Pasen, een altaar vol bloemen en een kerk vol kaarsen. Iedereen vol verwondering om het nieuwe leven en het licht dat er in dat leven is.
Kortom: een goede ‘Goede Week’.

 (afbeelding van fotoplatforma.pl)

Reacties

Populaire posts