Witte donderdag en Goede Vrijdag

Met de  Palmzondag begon de Goede Week. Op donderdag is het dan  Witte Donderdag, de herinnering van het laatste avondmaal. Tijdens deze laatste maaltijd heeft Jezus het brood gebroken en het brood en de wijn veranderd in zijn lichaam en bloed. Ook heeft hij de voeten van zijn apostelen gewassen.

Ik ben gewend aan om in Rotterdam in de parochie een eucharistieviering mee te maken, compleet met voetwassing, dus ik was erg benieuwd wat ze er dit jaar hiervan zouden maken.
Het was een woord en communieviering en die viel me niet tegen. De voorgangers waren de katholieke pastor, de dominee van de PKN en de dominee van wat denk ik de Lutheraanse gemeente  moest zijn. Deze drie geloofsgemeenschappen delen dit kerkgebouw.

Dit is ook de nacht waarin Jezus, na de maaltijd, naar het Hof van Olijven ging om te bidden, en hij vroeg zijn broeders met hem mee te gaan om met hem te waken. Geen van hen heeft dat volgehouden.
Dit kwam mooi terug in de viering door de stilte die steeds terugkwam. Het was een Viering met lezingen en zang en een communie. Na afloop liepen de drie voorgangers weg en het altaar werd leeggehaald. Dat vind ik altijd een heel aangrijpend moment. Er blijft niets over, alles is leeg. Alleen de Bijbel en een Kaars bleven staan, de kerk is donker, het koor is weg.

De voorgangers kwamen terug, zonder hun gewaden om de laatste lezingen te doen. Het koor zong zonder muzikale begeleiding.
Na afloop luidt er geen bel, de Viering is namelijk niet afgelopen, maar gaat door tot Pasen. In stilte verlaat iedereen de kerk. Als je wilt, mag je een tijd blijven om te waken en te bidden. Iedereen is hier voor zichzelf, ik denk dat daarom de voorgangers hun gewaden ook hadden uitgedaan. Hier passen geen versieringen meer, alleen stil gebed. Er zijn.

De volgende dag is het Goede Vrijdag. Om drie uur wordt de Kruisweg in veel katholieke kerken gehouden. Dit zijn de veertien staties, de laatste veertien moment in het leven van Jezus. Altijd erg indrukwekkend. Voor mij werd het alleen een beetje bedorven omdat ik op een gegeven moment de zaal uit moest omdat ik vreselijk moest hoesten door de kriebel in mijn keel. Verkouden worden kan soms op de meest ongelegen momenten toeslaan.
Goede Vrijdag is de herdenking van Jezus' dood. Dodenherdenking in de kerk.

Reacties

Populaire posts