Poses, Claire Dederer

Boeken over Yoga mag ik erg graag lezen. Niet alleen de boeken met houdingen en de geschiedenis van Yoga, ik vind het ook leuk om te lezen over mensen die aan yoga doen en hun levens. ‘Poses’ van Claire Dederer valt in die laatste categorie.
Het is het verhaal van de schrijfster, die met haar man een gezin, een huishouden, twee banen en leven in de jaren 90 in balans probeert te houden. Een periode waarin niets te gek was om te bewijzen dat je een goede moeder was, door je kind in jouw bed te laten slapen, eeuwig borstvoeding te geven, alleen kleding van natuurlijke vezels te kopen, biologisch voedsel, verantwoord speelgoed en je kind alleen op een  coöperatieve kleuterschool te doen. En natuurlijk als je dat allemaal niet deed, faalde je.
Claire en haar man zijn beiden freelance schrijvers en de stress om genoeg geld binnen te brengen eist zijn tol. Zowel zijzelf als haar man zijn alleen nog maar bezig met wat moet.
Voor Claire komt het advies om aan yoga te doen, in de hoop dat ze hiermee wat rust kan krijgen.
In de tien jaar die volgen is yoga iets waarmee ze haar leven onder de loep kan nemen. Ze volgt verschillende soorten yoga en ze merkt dat de verschillende houdingen en de verschillende leraren die ze heeft en wat zij vertellen, haar inzicht geven in haar leven en de dingen die ze doet. Ze komt erachter hoe haar jeugd en de onconventionele opvoeding die ze heeft gekregen invloed heeft op de keuzes die ze maakt en de manier waarop ze op dingen reageert.
Zij en haar man maken de keuze om radicaal te verhuizen om de van de familie weg te komen, om op neutraal terrein erachter te komen hoe alles werkt zonder de familiedynamiek die thuis een rol speelt. Als ze na een aantal jaren terug verhuizen kan dat op hun eigen voorwaarden.
Ik vond het een prettig leesbaar boek, en de yogagedeeltes en de gedeeltes over het leven nu vond ik leuk en interessant. De stukken over haar jeugd vond ik heel wat minder leuk, dat had wat mij betreft een heel stuk ingekort mogen worden, want zo interessant was dat niet. Maar dat was het enige minpuntje wat mij betreft.
Kortom, een leuk boek, maar je hoeft niet naar de boekhandel te rennen om het te kopen. (je mag het ook gewoon van mij lenen)

Reacties

Populaire posts