Klimmen in het Amsterdamse Bos

Afgelopen donderdag en vrijdag waren bij ons op school de twee dagen waarop de mentoren met hun klassen een uitje hadden georganiseerd om het jaar leuk af te sluiten. Sommige klassen gingen picknicken in het Vondelpark, andere klassen zijn gaan zwemmen, bowlen of kanoën.
Mijn klas was een beetje in dubio, want we wilden wel verschillende dingen doen. Uit eten met elkaar (wokken), bowlen of klimmen. En met dat laatste bedoel ik klimmen in het klimpark van Funforest in het Amsterdamse Bos. Ik heb uiteindelijk de klas laten stemmen en verreweg de meest populaire keuze was het klimmen. Ik heb geboekt, alle leerlingen betaalden 12 euro en lieten hun ouders het toestemmingsformulier tekenen. Voor sommige kostte het wat moeite om dat allemaal te onthouden, een paar heb ik wel tien keer eraan moeten herinneren, maar uiteindelijk kwam het dan toch. Een aantal leerlingen had geen zin en kwam met de smoes dat ze niet mochten van hun ouders. Nadat ik had gezegd dat ze dan geen vrije middag hadden,  maar dan op school zouden zitten, gingen ze toch mee.
Gisteren was het zover, de meesten waren op tijd bij de ingang en nadat ik de formulieren en de betaling had geregeld, kon het avontuur beginnen.
Eerst kregen we instructie over de helm en de gordel met veiligheidshaken die om moest. Dat leverde bij sommige meisjes wat commentaar op, want het was allemaal 'zo niet fashion'. (je moet nu zelf even het handgebaartje erbij denken)
Daarna liepen we naar het klimpark toe en toen zagen we pas goed wat we zouden gaan doen. Tussen de bomen was een parcours gemaakt, met touwbruggen, loopbruggen en allerlei andere constructies, om dus hoog tussen de bomen van boom naar boom te komen. De hoogtes varrieren hierbij van 5 tot 15 meter. Na de uitleg van de veiligheidshaken en een rondje oefenen mochten we 'voor het echie'. In de eerste instantie is het nog onwennig en moet je er steeds bij nadenken hoe de haken los en vast moeten en dat je ze wel om en om moet vastmaken. De eerste keer dat je moet 'tokkelen' (via een katrol over een staalkabel naar de andere boom zwiepen) is het even doodeng, maar als je vliegt, dan besef je: 'dit is ontzettend leuk'.  het gaat steeds vlotter en je leert steeds sneller om in te schatten hoe je het beste naar de overkant kunt komen. Ik heb hoogtevrees, maar ik had er hier absoluut geen last van. Ik moest niet op een platvorm bij een boom recht naar beneden kijken,  maar als ik over een touwbrug oid liep, dan concentreerde ik me helemaal daarop en dan had ik niet eens door dat ik 12 meter boven de grond stond op een houten lat, met alleen een veiligheidslijn en een staalkabel om me te houden.
Alle leerlingen hebben genoten, zelfs de meiden die eerst niet zoveel zin hadden waren positief en hadden het leuk gevonden, en ik had zelf met mijn collega ook een supergeslaagde middag.
Een aanrader dus, voor alle mentoren en hun klassen, maar ook voor iedereen die eens iets anders wil in een weekend of een vrije dag.
http://www.funforest.nl/

Reacties

Populaire posts