Dromen plannen

Piazza Navona, Rome,
foto gemaakt in 2009
Soms wordt je door allerlei omstandigheden van je toekomst dromen afgehouden. In de afgelopen weken heb ik bij een paar plannen een flinke realiteitscheck moeten doen. Wat ik wil doen, kan dat wel? En als ik het wil, hoe pak ik het dan aan? 

Zo wilde ik altijd een tweede huisje in Rome. En dan natuurlijk niet een flat in een een of andere buitenwijk, maar een appartement met uitzicht, het liefst op het Forum of zo, of de Sint Pieter (dat maakt me niet uit, daar ben ik niet moeilijk in) Nu een appartement daar kopen is geen doen, maar wie weet na mijn pensioen. Ik bedacht dat ik dan moest gaan sparen. Het probleem is echter dat als ik zeg 50 euro per maand spaar, ik over 30 jaar 18.000 euro heb. Daar kan ik ongeveer een stoeptegel met uitzicht op het Forum  of de Sint Pieter van kopen. 

Maar hoe realiseer je een droom dan wel? Speculeren op de beurs? wachten op die erfenis van die suikeroom die misschien ergens in de familie is? Helaas, die kansen zijn klein. Ik zie Antoine Bodar of Rosita Steenbeek ook nog niet haasten om mij hun stulpjes in Rome aan te bieden.

Maar ik heb de oplossing. Ik ga wel sparen, maar niet voor een tweede huisje. Ik ga sparen zodat ik als ik met pensioen kan heel veel naar Rome en de rest van Italie op vakantie kan, en drie maanden een huis kan huren of iets dergelijks. Ik heb meteen een spaarrekening geopend en de komende dertig jaar kom ik daar niet aan.

Het voelt goed om niet vaag te blijven, maar om spijkers met koppen te slaan. Wat is realistisch, wat wel en wat niet, en hoe krijg je dan iets voor elkaar.

Soms raak je ook van een droom af omdat er opeens een andere droom doorheen komt. Dan laat je je afleiden en dan stel je iets uit. Vervolgens kom je er dan achter dat die nieuwe droom het niet is en dan ga je weer vol goede moed verder met de oude. Niet uit het idee van 'oh, dan dat maar', maar vanuit het idee dat je dan wél weer goed weet wat je wel wilt en wat je niet wilt.

Dat je voor die droom die ertussen kwam dan misschien tijd, energie en geld hebt uitgegeven is jammer, maar het helpt je wel om de zaak weer helder te krijgen. Vol goede moed verder met het verwezenlijken van mijn dromen

Reacties

Populaire posts