Boeken opruimen op zijn Marie Kondo's. Ongeveer.

Op zich heb ik niet zo heel veel moeite met het wegdoen van spullen, of het nu rommeltjes zijn of boeken of kleren.

Maar ondanks de opruimrondes die ik regelmatig houd (zo'n een à twee keer per jaar) blijven er toch bepaalde dingen over die ik niet echt gebruik of mooi vind, maar die ik toch niet weg wil gooien. Vaak hangt hier een sentimentele reden aan. Dan heb ik het bijvoorbeeld gekregen van iemand en daarom vind ik het vervelend om weg te gooien. Of ik vind het zonde om weg te doen, want de aanschaf was vrij prijzig.

De grote Marie Kondo hype is zo'n beetje weer voorbij, maar dat is meestal het moment dat ik ergens zin in begin te krijgen. En ik dacht dat haar methode misschien wel geschikt zou zijn om een echt grote opruiming in de boekenkasten te houden. Een manier om ook die boeken die vorige keren de dans ontsprongen nu ook weg te kunnen doen.

Nu moet ik zeggen dat ik haar boek niet gelezen heb, ik heb er via internet wat over opgezocht en er de volgende principes uit gedestilleerd:
  • je organiseert per categorie
  • je haalt alles van die categorie bij elkaar en zet/legt dit op de vloer
  • vervolgens pak je elk item op en bedenk je of je er nog blij van wordt of niet. Zo ja, in de kast, zo nee, onverbiddelijk op de weg-stapel. 
Mijn boeken staan echter door het hele huis heen, dus alle boeken bij elkaar halen in de woonkamer vond ik geen optie, aangezien me dat heel veel gesjouw had opgeleverd.
Bovendien zou ik mijn woonkamer waarschijnlijk niet meer in kunnen als daadwerkelijk álle boeken uit het hele huis daar zouden staan.

Ik besloot om dan maar gewoon met de boekenkasten in de woonkamer te beginnen. Ik heb alle literatuur uit de kasten gehaald. Dat zijn 7 kasten met elk zes planken en nog eens drie planken in een andere kast.

Nu schijn je gewoon op een rustige ochtend te moeten starten, maar ik besloot op zondagavond om snel 'even te beginnen'. Al snel begon mijn woonkamer een enorm vreemde sfeer te krijgen. Lege kasten en overal stapels boeken. Halverwege dacht ik wel even: 'waar ben ik aan begonnen', maar ik besloot gewoon door te zetten. Alles voor opgeruimdere kasten, nietwaar?

Die avond begon ik meteen met inruimen en ik moet zeggen, de methode werkt wel. Als je elk boek in je hand houdt en vervolgens bedenkt of je er nog blij van wordt of niet, zonder allerlei bij-redenen te bedenken, is het veel gemakkelijk om te beslissen of je het echt wilt houden of niet.

Die avond stopte ik om half 11, om de volgende morgen meteen verder te gaan. Ik begon er enorm veel plezier in te krijgen en het ging nog redelijk vlot ook.

Het resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf. Prachtig opgeruimde kasten en planken waar ik heel erg blij van word met boeken die ik echt heel mooi vind en graag wil houden, of waar ik naar uitkijk om ze nog te lezen.(want rigoreus alle ongelezen boeken wegdoen is natuurlijk geen optie)


Ik besloot dat de twee kasten bij de eettafel ook nog wel even gedaan konden worden. Ik geef toe dat mijn rug een beetje begon te protesteren, maar je moet iets over hebben voor opgeruimde planken.
Ook deze kamer verviel binnen de kortste keren in chaos met alle stapels op de vloer.

Maar ook hier mag het resultaat er zijn. Nette kastjes, toch?

Dit is tenslotte de stapel die weggaat. Ik heb ze geteld en het zijn er 111. Ik ben al een beetje aan het verdelen over familie en vrienden en wat over blijft gaat richting de Kringloopwinkel.

Er zijn een paar boeken waar ik nog over twijfel, zij liggen op een apart stapeltje en het kan zijn dat ik die uiteindelijk gewoon weer in de kast zet, of dat ik ze toch weg doe.

Hoe ga ik nu verder?
Ik heb nog een grote boekenkast in de slaapkamer en een in de studeerkamer en ook die komen binnenkort aan de beurt. En ik denk dat het ook een heel goede methode is om mijn kledingkast eens goed uit te mesten.

Wat andere dingen betreft ben ik niet zo heel zeker, mijn foto's op die manier behandelen is me wat al te cru en sommige dingen heb je gewoon nodig. Ik word niet blij van mijn gootsteenontstopper, maar nodig is dat ding wel.

Dus een echte bekeerlinge ben ik zeker niet, maar de methode heeft absoluut een paar pluspunten en is ook met enige aanpassingen zeker bruikbaar.

Reacties

  1. Supernetjes Bettina! Ben je niet bang dat je woning gaat verzakken? Daar zijn gevallen van bekend :)
    Leuk al die foto's, ik zie veel bekende ruggen uit mij eigen kasten. En doe je Paddy Clark Ha Ha Ha weg? Dat kan toch niet :)
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er kraakt nog niks, dus ik hoop dat het meevalt, en als ik regelmatig een boek wegdoe, moet het helemaal goedkomen.
      En ja, sorry, maar Roddy Doyle maakte me niet langer blij, dus exit!

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Lekker opgeruimd zeg, en weer plek voor nieuwe aanwinsten zie ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nieuwe aanwinsten? Ik koop nooooiiit nieuwe boeken. (kuch kuch). Het is iig niet de bedoeling dat de gaten binnen enkele maanden weer opgevuld zijn :-)

      Groetjes,

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Dank je wel! Ik had er zelf heel wat plezier in.

      Groetjes,

      Verwijderen
  4. Hoi Bettina, ik ruim ook regelmatig mijn boeken op. Ik denk dat ik zodoende 2000 van 5000 ooit aangeschafte boeken weer de deur heb uitgedaan. Daar heb ik nooit spijt van gehad, hoewel ik soms wel eens een boek nog een keer heb gekocht. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, als je echt spijt hebt van het feit dat je een boek hebt weggedaan, kun je het altijd opnieuw kopen. Regelmatig even flink bij alles langs zorgt er in ieder geval voor dat je de boel een beetje onder controle houdt.

      Groetjes,

      Verwijderen
  5. Sjonge, jij hebt een productief Pinksterweekend gehad! Wat voel ik me nu lui en slonzig ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Scheelt het als ik zeg dat ik het allemaal heb gedaan terwijl ik mijn pyjama nog aanhad? Dus ik stond er niet heel fris en netjes bij in al die opruimerigheid :-)

      Groetjes,

      Verwijderen
  6. En zo wordt mijn boekenkast weer voller.

    Groetjes.

    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, er ligt alweer een stapeltje voor je klaar!!

      Groetjes,

      Verwijderen
  7. Herkenbaar verhaal, ik heb het vorig jaar gedaan. Ik had toch redelijk wat boeken waar ik tegenaan zat te 'hikken'. Ooit gekocht met de gedachte 'moet je ooit gelezen hebben', maar er toch geen zin in hebben (3 boeken dundrukpapier duizend-en een-nacht bijvoorbeeld). Ik heb mijn verlies genomen en de boeken naar de kringloop gebracht, die waren er reuze blij mee. Ik ook, geen moment spijt gehad. Ik koop nog best wel eens boeken, maar heb nu, los van een paar twijfelgevallen) alleen nog boeken die ik gewoon erg graag wil lezen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel erg herkenbaar, zo had ik een heel militaire verhandeling over de Pelepponessische oorlogen, terwijl ik die helemaal niet interessant vind. Houden heeft geen zin, en nu kan ik die eindelijk weg doen. En hopelijk zal het me leren alleen die boeken te kopen die ik werkelijk heel graag wil hebben. En mochten ze dan toch tegenvallen bij het lezen, dan is weg doen ook geen probleem.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts