Deep South, Paul Theroux

Paul Theroux, de bekende schrijver van vooral reisboeken, besloot in 2012 om niet naar het buitenland te reizen, maar rond te trekken in het zuiden van zijn eigen land. Hij koos hiervoor de staten die bekend staan als The deep south. Hij bleef er telkens terugkomen, gefascineerd door wat hij zag en de mensen die hij tegenkwam.

De VS besteden elk jaar honderden miljoenen dollars aan ontwikkelingshulp in Afrika en AziĂ«, maar in de staten in het diepe zuiden zijn er gemeentes die het met een paar honderdduizend dollar moeten doen. 

Nergens anders is de armoede zo schrijnend als in het zuiden, in sommige gedeeltes leeft dertig tot vijftig procent van de mensen onder armoedegrens. Dit komt grotendeels omdat de grote bedrijven die voor werkgelegenheid zorgden, uitgeweken zijn naar lagelonenlanden en er niets voor in de plaats komt. De geletterdheid is laag en voor veel mensen is de situatie behoorlijk uitzichtloos.

Tegelijkertijd is er ook een hartelijkheid, een bereidheid om te helpen en te praten die zijn weerga in de VS niet kent, de reden dat Paul Theroux steeds weer opnieuw terugkomt. 

Hij rijdt in zijn auto van stadje naar stadje, stopt waar het hem uitkomt en blijft waar het hem bevalt. Ondertussen praat hij met de mensen en schrijft hij hun verhalen op. Hij vermijdt hier de grote steden als New Orleans of Charleston, maar gaat juist naar die gedeeltes waar de meeste toeristen niet komen.

Paul Theroux gaat naar kerkdiensten, barbecues en wapenshows. Hij eet soulfood, praat met de Indische immigranten die vaak die motels beheren, met de arme blanke boeren, de arme zwarte boeren, de hulpverleners, de pastors en de politici. Hij is niet bang om vragen te stellen over segregatie vroeger en de situatie nu en weet door dit alles een beeld te schetsen van het zuiden dat ongelofelijk interessant en fascinerend is, maar vooral ontzettend leuk om te lezen.

Deep South is een must-read voor iedereen die meer wil weten over het diepe zuiden van de VS, een plek vol tegenstellingen die veel meer inhoud heeft dan alleen statige plantages en de aanwezigheid van de Klan, maar waar de verloren burgeroorlog voor velen nog een open wond is, waar familie het belangrijkste is en waar segregatie niet zo zwart-wit is als je misschien zou denken.

Een plek met bijzondere mensen die hun best doen om het beste te maken in een moeilijke situatie, terwijl het erop lijkt dat hun eigen regering hen is vergeten. Deep South is een eerbetoon aan alle mensen in het Zuiden die het Zuiden maken tot wat het is.

Mijn enige probleem met het boek? Ik had meteen zin om naar de VS te vliegen, een auto te huren en zelf naar het zuiden te rijden om Deep Fried Chocolate Pie te proberen. J

Uitgegeven in 2015
In het Nederlands vertaald als: Het diepe zuiden 
(waarschuwing, de Nederlandse versie is 35 euro, waar de Engelse versie 15.99 euro is. Nogal een verschil!) 

Reacties

  1. Hoi Bettina, van Paul Therouxc heb ik bijna al zijn reisverhalen met plezier gelezen. Alleen de twee laatste (over Afrika en deze) heb ik nog niet gelezen. Hij is zo'n schrijver waar je blijkbaar of erg enthousiast over bent, of juist niet, getuige het groot aantal 5 sterren of 1 sterreacties op Amazon. Theroux is bekend geworden met "De grote spoorwegcarroussel" over een reis per trein door Zuid-Azië. Mijn favoriete boek van hem is "De gelukkige eilanden" waarin hij een aantal eilanden in de Stille Oceaan per kayak verkent. Ook de moeite waard vond ik zijn boek over zijn vriendschap met V.S. Naipaul, ook al zijn icoon waar het reisverhalen betreft. Je kunt dus nog vooruit als je meer van hem wilt lezen. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik meer van hem wil lezen, dan is er zeker nog heel wat te vinden, fijn idee!
      Ik heb echter ooit een roman van hem geprobeerd (the mosquito coast geloof ik) en die kon mij niet boeien.

      Maar als je van zijn reisboeken houd, dan kan ik je Deep South boek zeker aanbevelen!

      Groetjes,

      Verwijderen
    2. Hoi Bettina, "De muskietenkust" kon mij ook niet zo boeien en ik heb nog wel eens vaker een roman van hem geprobeerd waarin ik snel ben afgehaakt. Groetjes, Erik

      Verwijderen
    3. Zo zie je maar, een goede reisboekenschrijver is niet per se een goede romanschrijver!!!

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Hoi Bettina, ik zie trouwens dat in het boek foto's van Steve McCurry staan. Staan er veel foto's van hem in? Toevallig is Steve McCurry mijn favoriete fotograaf, vooral zijn boek "The iconic photographs" vind ik geweldig, maar ik vind alle fotoboeken die ik van hem heb erg goed, het zijn er een stuk of twaalf denk ik.
    Paul Theroux en Steve McCurry hebben eerder het boek: "The imperial way" (1985) over treinreizen in India uitgegeven. Het is het oudste boek van McCurry dat ik ken. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn er niet superveel (27, ik heb ze net voor je geteld :-)) en het is zo'n katern in het midden van het boek. De foto's zijn idd schitterend, maar goed, Steve McCurry is dan ook een grootheid op dit gebied. (misschien wel de grootste).
      Ik zag het pas toen ik het boek al had gekocht en thuis was, dus dat was een leuke verrassing.

      Groetjes,

      Verwijderen
  3. Ha Bettina, dank voor de enthousiaste bespreking, gelijk maar op m'n lijst gezet. Het is al weer jaren geleden dat ik iets van Paul Theroux gelezen heb, tegenwoordig ben ik meer geinteresseerd in de documentaires van zijn zoon Louis.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De documentaires van Louis zijn geweldig, maar dit boek is ook bijzonder goed, zeker als je een beetje geĂŻnteresseerd bent in het Diepe Zuiden!
      Groetjes,

      Verwijderen
  4. Ja, deze wil ik ook zeker lezen, ben dol op de resiboeken van Theroux.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts