The Paris Winter, Imogen Robertson

Het is 1909. Maud Roberts is studente aan een kunstacademie voor jongedames in Parijs en heeft moeite om rond te komen. Dat is niet gemakkelijk, want Parijs is duur en haar familie in Engeland heeft het ook niet heel breed.

Het ziet er eigenlijk naar uit dat Maud niet in staat zal zijn een nieuwe winter in Parijs te overleven, totdat ze de kans krijgt om als gezelschapsdame bij de familie Morel te komen werken. Sylvie Morel is verslaafd aan opium en haar broer Christian wil dat er iemand is die op haar past.

De eerste weken lijkt het geluk van Maud gekeerd te zijn; ze heeft onderdak, goede maaltijden en een prettige werkgever. Maar dan blijkt dat er iets heel anders aan de hand is en dat Maud’s lot nog niet zo zeker is.

Ik vind het altijd leuk om als ik ergens naar toe ga, een boek te lezen dat zich op die plek afspeelt. Toen ik in de herfstvakantie naar Parijs ging, stopte ik dan ook The Paris Winter in mijn tas zodat ik het in de Thalys kon lezen.

Ik hoopte op een paar aangename uurtjes met dit boek, maar ik werd verrast omdat het boek zoveel beter en spannender was dan ik ooit had gedacht.

Ten eerste is de historische achtergrond bijzonder goed gedaan. Zowel in de manier waarop de personages beschreven zijn als in de manier waarop fictie met historische feiten is verweven, laat Imogen Robertson zien dat zij een zeer goede schrijfster is. 

Parijs is altijd interessant, maar de periode 1909-1910 die hier wordt beschreven is extra interessant en de overstroming van januari 1910 geeft het verhaal momentum en een dramatisch hoogtepunt.
In dit boek komt Parijs tot leven en je ziet de verschillende aspecten van de stad voor je; van de huizen van de armen in Montmartre tot de grote boulevards met de winkels voor de rijken.

De achtergrond voor de kunst wordt ook goed beschreven, met kleine technische details die waarheidsgetrouw aandoen en die het bijzonder interessant maken. Ook hier geven historische gebeurtenissen en personen een extra dimensie aan het verhaal.

De twist in het verhaal, het moment dat Maud in de problemen komt, was voor mij  onverwacht. Ik wist natuurlijk dat er iets zou gebeuren, maar het hoe en wat was echt een verrassing en Ă©Ă©n die bijzonder goed is gedaan. De manier waarop dit verder wordt uitgewerkt is levendig en spannend en maakt dat je het boek niet weg kunt leggen.

Echt leuk en origineel is de opbouw van het verhaal, met de beschrijvingen van schilderijen die extra informatie geven zonder dat je die meteen kunt plaatsen.

The Paris Winter is een uitstekende historische roman, met geloofwaardige personages en die een goed uitgewerkt plot af en toe mengt met elementen van een gotisch horrorverhaal.
Wat kun je nog meer willen van een boek? Absolute aanrader. 

Uitgegeven in 2013
Geen Nederlandse vertaling beschikbaar

Reacties

  1. Klinkt goed! Ik houd het in het achterhoofd voor als ik ooit weer eens naar Parijs mocht gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het echt de moeite waard, dus zet deze zeker op het lijstje! (en laten we hopen dat een trip naar Parijs er binnenkort weer in zit)

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Dank voor de tip! Ik heb me voorgenomen om vaker historische romans te lezen, omdat ik dat best wel interessant vind :) ook al haalde ik vroeger op school vaak onvoldoendes voor geschiedenis...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als dit een tijd is die je leuk vindt, dan is dit zeker een aanrader, want ik vond het een goed boek. En dat je vroeger onvoldoendes haalde voor geschiedenis hoeft geen beletsel te zijn :-D

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts