Russian Ark (2002)

Russian Ark is geen gewone film met een verhaal met een begin en een eind. Eigenlijk gebeurt er namelijk heel weinig, of misschien zelfs wel helemaal niets. Maar als je het een kans geeft, kom je opeens tot de ontdekking dat je gefascineerd zit te kijken.

Russian Ark is gefilmd in één lange opname, waarin een filmmaker teruggaat in de tijd (is hij misschien een geest?). Hij komt een Franse edelman met een grote kennis van de Russische geschiedenis tegen. Samen dwalen ze door het Winterpaleis in Sint Petersburg en ontmoeten allerlei historische mensen uit twee eeuwen Russische geschiedenis en zijn ze getuigen van historische gebeurtenissen. Peter de Grote, Catharina de Grote en natuurlijk Nicolaas II en Alexandra komen in de film voor. Maar ook het wisselen van de paleiswacht en de verschrikkingen van het beleg van Leningrad tijdens de Tweede Wereldoorlog komen voorbij.

Bijna drieduizend acteurs en figuranten hebben aan deze film meegewerkt. De Hermitage is één dag dicht gegaan voor het publiek, zodat de regisseur en alle medewerkers die dag hun gang konden gaan.

Heel bijzonder is de bal scene, dit is het bal dat in 1913 is gehouden in het Winterpaleis, ter ere van het driehonderdjarig bestaan van de Romanovdynastie. Vanaf dat bal in 1913 tot de film werd opgenomen in exact dezelfde zaal, is er in die zaal niet meer gedanst.

De kostuums zijn ontwerpen naar echte hofkledij uit de 18e en 19e eeuw. Het is logisch dat regisseur Alexandr Sokoerov hierop let, voor hij regie en film ging studeren, is hij eerst afgestudeerd in geschiedenis.

Russian Ark is geen film die je even gedachteloos met een bakje chips op de bank wegkijkt, maar als je er even voor gaat zitten en het je volle aandacht geeft, zie je een heel bijzondere film.  

Reacties

  1. O ja, prachtige betoverende film! Zo bijzonder, en één van mijn favoriete films ooit. Ik heb hem een tijdje geleden op dvd gekocht, zodat ik hem rustig nog eens een keer kan bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de film nu één keer gezien, maar ben van plan binnenkort weer eens te kijken, ik denk dat ik dan weer heel nieuwe details en momenten opmerk.

      Groetjes,

      Verwijderen
    2. Hoi Bettina, ik heb "Russian ark" destijds ook in de bioscoop gezien, maar ik herinner me er van dat ik slaapneigingen kreeg. Het idee van de film is geweldig, maar ik vond hem erg saai. Zo zie je maar weer, verschillende mensen kunnen een verschillend idee hebben bij dezelfde film. Leuk idee, om het een week lang over Rusland te hebben. Groetjes, Erik

      Verwijderen
    3. Inderdaad, Erik, smaken verschillen en gelukkig maar. Ik denk dat het voor mij scheelt dat ik de Russische geschiedenis erg interessant vind en bij alles wat ik herken enthousiast zit te kraaien :-)

      Fijn te horen dat je mijn Rusland week leuk vindt, ik vind het iig erg leuk om bij elkaar te zoeken en te schrijven allemaal.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts