Gezinsleven, Akhil Sharma

Ajay, zijn oudere broer Birju en zijn ouders emigreren van India naar Amerika als Ajay acht jaar is. Een nieuwe wereld van overvloed en mogelijkheden en alle hoop van de familie is gevestigd op Birju, die zijn toelatingsexamen tot een prestigieuze technische school haalt. Helaas gaat het daarna helemaal mis. Birju duikt in de vakantie in een zwembad, stoot zijn hoofd en loopt onherstelbare hersenbeschadiging op. Vanaf dat moment draait het hele gezinsleven om Birju en zijn verzorging. Vader en moeder gaan elk anders om met hun verdriet en voor Ajay is weinig aandacht meer.

Hoewel dit boek gaat over een gezin dat emigreert, is dat niet het belangrijkste in dit verhaal. Gezinsleven gaat vooral over de manier waarop alle gezinsleden met de tragedie omgaan en hoe dit invloed heeft op iedereen.

Ik vond het een mooi verhaal, maar toch miste ik iets, ik vond het niet zo mooi als ik had gehoopt. Ik denk dat dit kwam omdat het hele verhaal uit de ogen van Ajay wordt verteld, die op zijn kinderlijke wijze naar de gebeurtenissen kijkt. Hij vertelt vooral wat hij voelt, zonder dat je daarbij je nu echt goed kunt inleven. Daarbij is het ook geen bijzonder sympathiek jongetje en dat maakte dat ik me niet heel betrokken voelde bij de personen in dit boek en wat hen overkwam.

Kortom, Gezinsleven vond ik (helaas) niet zo mooi als ik had gedacht en gehoopt.

Originele titel: Family life
Uitgegeven in 2014
Nederlandse uitgave 2014 door uitgeverij De bezige bij
Nederlandse vertaling: Otto Biersma
Bladzijdes: 234

Reacties

  1. Jammer zeg, dat het niet aan je verwachtingen voldeed. Maar toch vond je ook wel mooi. Verwarrend. Als je het een cijfer (van 1 tot 5) zou moeten geven, waar zou je dan op uit komen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het me teleurstelde omdat ik hoopte op een boek dat ik net zo mooi zou vinden als Twee broers van Jhumpa Lahiri, tenslotte zitten die boeken een beetje in dezelfde hoek. Maar zo mooi als dat boek was het zeker niet. Als ik een beoordeling zou moeten geven tussen de 1 en de 5, dan zou het denk ik een drie worden. Een aardig boek.
      Maar misschien dat iemand die niet dezelfde verwachting had als ik het een veel mooier boek vindt, dat kan natuurlijk. :-)

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts