Een lied voor Achilles, Madeline Miller

Patroclus is een prins, maar zijn vader heeft geen hoge dunk van hem, hij is niet snel genoeg, niet slim genoeg, niet prinselijk genoeg om zijn vader tevreden te stellen. Door een ongeluk doodt Patroclus een andere jongen en de straf is dat hij wordt verbannen. Hij wordt opgenomen door de koning van Phthia, de vader van Achilles.

Achilles is een jongen die alles mee heeft, hij is knap, sterk, aardig en een geweldige vechter. Ondanks hun verschillen worden de jongens vrienden en er ontstaat een diepe liefde tussen hen.  

Paris van Troje ontvoert koningin Helena van Sparta en dat is het begin van de Trojaanse oorlog. De Griekse koningen vormen Ă©Ă©n groot leger om de belediging die hen is aangedaan te wreken.

Volgens de voorspelling zal Achilles in deze oorlog roem vergaren en zijn reputatie als de beste van alle Grieken waarmaken. Patroclus maakt zich zorgen zijn geliefde vriend en vergezelt Achilles naar Troje.

De oorlog gaat niet gemakkelijk, soms zijn de Grieken aan de winnende hand, soms de Trojanen. Uiteindelijk zal het tien jaar duren voor de strijd beslecht is. Tijdens deze tien jaar moeten er keuzes gemaakt worden en de gevolgen van die keuzes zijn soms niet te overzien.

Het verhaal van de Trojaanse oorlog kennen we uit de Ilias, dat over het algemeen wordt toegeschreven aan de Griekse schrijver Homerus. Hij heeft waarschijnlijk niet helemaal zelf bedacht, het verhaal bestond eerst al in een mondelinge traditie en tegenwoordig wordt er zelfs gedacht dat meerdere schrijvers hebben bijgedragen aan het uiteindelijke werk.

De nieuwe insteek van Madeline Miller past dan ook helemaal binnen deze traditie. Zij vertelt het verhaal uit het oogpunt van Patroclus en daarmee geeft ze een andere dimensie aan het oude verhaal, maar zeker ook aan Achilles, die nu een stuk menselijker en sympathieker overkomt dan wanneer hij alleen maar ‘de held’ is. Patroclus probeert het goede te doen, en moet door de voorspellingen van goden en de manipulaties van koningen door zien te laveren.

De groeiende band tussen Achilles en Patroclus wordt prachtig beschreven en daardoor is Een lied voor Achilles niet het verhaal over een held in een oorlog, maar een verhaal over de kracht van liefde.

Ik weet niet waarom het twee jaar heeft geduurd voor ik dit boek eindelijk heb gelezen, maar ik heb er van genoten. Ik heb zelfs gehuild op het einde. Prachtig.

Oorspronkelijke titel: The song of Achilles
Uitgegeven in 2012
Nederlandse uitgave 2012 door uitgeverij Meulenhoff
Nederlandse vertaling: Robert Neugarten
Bladzijdes: 360

Reacties

  1. Helemaal mee eens. Ik vond het ook een schitterend boek (mijn bespreking) en heb het zelfs op de lijst van 15 favoriete romans van de laatste 5 jaar gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan ik helemaal begrijpen, ik denk dat het bij mij ook zeer hoog komt in de top 10 van 2014. Een schitterend verhaal.

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Wow, zo lang geleden alweer, ik ben er net in bezig!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts