Het geheim van meneer Penumbra's boekwinkel, Robin Sloan

De boekwinkel waar het om draait in de titel is een vreemde boekwinkel. Er komen wel klanten, maar de meesten komen er niet om boeken te kopen, maar om boeken te lenen. Maar er is nog meer vreemds aan de hand, zo zijn er allerlei rare figuren, zoals de eigenaar van de boekhandel, een werkeloze webdesigner, een meisje dat bij google werkt, een special-effects ontwerper en een internet miljonair. Bovendien is er een geheim genootschap dat probeert om met de boeken een bepaalde puzzel op te lossen, die toegang biedt tot eeuwenoude kennis en misschien zelfs het eeuwige leven.

Clay is de werkeloze webdesigner die bij de boekhandel komt werken. Zijn baas, meneer Penumbra is een vriendelijke man, maar wel erg geheimzinnig. Clay komt er achter, tijdens de lange, nachtelijke uren waarin hij weinig te doen heeft, dat de bezoekers (klanten kun je ze niet noemen) boeken lenen in een bepaald patroon. Met behulp van zijn vrienden en allerlei technische snufjes en heel veel computers,  weet hij de puzzel te kraken.

Meneer Penumbra is enthousiast en ziet de mogelijkheden om deze nieuwe kennis met de oude vorm van kennis te combineren, maar helaas is het geheime genootschap waar meneer Penumbra lid van is, iets conservatiever. Vooral het hoofd van het genootschap wil niets weten van deze nieuwerwetse snufjes en dreigt om Penumbra uit het genootschap te zetten.

Clay weet vervolgens zijn vrienden (die alles weten van computers) en meneer Penumbra en de klanten van de boekwinkel (die alles weten van de boeken) te verenigen in een samenwerking, in de hoop samen de laatste stap te kunnen zetten in het ontsluiten van het grote geheim.

Sommige combinaties zijn zo vreemd dat je denkt dat daar nooit een zinnig verhaal uit zal kunnen komen, maar als het wel lukt om allerlei maffe ingrediënten tot een geslaagde mix te maken, kan het resultaat je enorm verrassen. 
 
Ik wist niet precies wat ik kon verwachten van dit boek, ergens had ik al wel iets over gelezen, maar ik was bang dat het een beetje Dan Brown achtig zou zijn, met dat geheime genootschap en die oude kennis enzo. Niets is echter minder waar. Het geheim van meneer Penumbra’s boekwinkel is een plezier om te lezen, geschreven op een prettige en vaak grappige manier. Ondanks alle vreemde zaken, is het nooit zo ongeloofwaardig dat het belachelijk wordt en de uiteindelijke oplossing van de puzzel trekt het helemaal recht, omdat het geheim iets heel anders blijkt te zijn dan men dacht.

Clay is een fijne hoofdpersoon, omdat hij herkenbaar is. Hij heeft geen bijzondere gaven, is niet super intelligent, heeft geen goede baan en zelf geeft hij toe dat hij nog niets heeft bereikt en daardoor best een loser is. Tegelijkertijd is hij ook vasthoudend en vindingrijk en weet hij mensen te verenigen en tot samenwerking te inspireren.

Ik had het leuk gevonden als we nog iets meer van het geheime genootschap, maar vooral van de mensen die in de boeken naar de oplossing zochten, te weten waren gekomen, maar dat is dan ook mijn enige kleine aanmerking.

Het geheim van meneer Penumbra’s boekwinkel is lichtvoetig en grappig en leest als een trein. Het is wat mij betreft een ontzettend leuk boek waar ik me bijzonder mee heb vermaakt. Een aanrader!

Originele titel: Mr. Penumbra’s 24-hour bookstore
Uitgegeven in 2012
Nederlandse uitgave 2014 door uitgeverij Lias
Nederlandse vertaling:Jacques Meerman
Bladzijdes: 300
 
Voor dit boek ben ik afgeweken van mijn standpunt om geen recensie exemplaren te ontvangen, maar ik werd van dit boek op de hoogte gebracht door Saskia Balmaekers (van het blog Ciao tutti en schrijfster van verschillende boeken over Rome) en ik vond dat ik het daarom kon wagen een uitzondering te maken (en dat heeft bijzonder goed uitgepakt).
Dank uitgeverij Lias en Saskia!

Reacties

  1. Hee leuk, deze heb ik ook nog op stapel staan. Maar wie is dan Saskia Balmaekers, worden wij geacht haar te kennen? Heb ik iets gemist?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, je hebt niets gemist, maar ik vergeet gewoon opnieuw een goede verwijzing te maken. Enfin, meteen aangepast zodat duidelijk is wie Saskia is :-) (van het blog Ciao tutti)

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Leuke bespreking, ik ga deze onthouden. Boeken met boekwinkels erin hebben altijd een streepje voor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het leest heerlijk weg en is vaak nog grappig ook (vond ik :-)) En de boekhandel is een leuke variant.

      Groetjes,

      Verwijderen
  3. Dit berichtje had ik niet gezien, wegens luilekkerend in Frankrijk. leuk dat we het weer eens zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb jouw bespreking met instemming gelezen, inderdaad leuk om de overeenkomsten te zien.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts