De vlucht, Jesús Carrasco

Een droge vlakte zonder schaduw of beschutting, zonder mensen en zonder water, waar de zon genadeloos brandt. Een jongen is op de vlucht, over die vlakte. Wie hij is weten we niet, waarom hij op de vlucht is, wordt langzaam duidelijk.

De jongen probeert te ontsnappen uit zijn dorp, maar een aantal mannen is vastbesloten hem terug te halen en komt hem achterna. Gelukkig krijgt de jongen hulp van een oude geitenhoeder die met een kudde over de vlakte trekt, op zoek naar water en voedsel. Hij neemt de jongen onder zijn hoede, al kan hij niet voorkomen dat de andere mannen hen inhalen. Dan moeten er keuzes gemaakt worden, zelfs over leven en dood.

De vlucht is het debuut van Jesús Carrasco, en het heeft wereldwijd al veel succes, in allerlei landen wordt het boek aangekocht en vertaald. Ook hier in Nederland waren er juichende recensies en werd het besproken in DWDD. Dat is trouwens allemaal niet de reden dat ik het boek heb gekocht en gelezen, ik had zelfs nog niet van het boek gehoord.
De reden dat ik het boek kocht, was omdat ik de voorkant mooi vond, met die witte geitenkop tegen een witte achtergrond. Het boek deed me denken aan Het fantoom van Alexander Wolf van Gajto Gazdanov (wit paard tegen witte achtergrond) (hier), dus ik dacht eigenlijk dat ik daarom dit boek ook mooi zou vinden. Ach ja, soms koop je een boek om een vage reden, maar gelukkig pakt dat vaak (voor mij) toch goed uit en lees ik een schitterend boek.

Want schitterend vond ik het. Indringend en mooi. Ik wilde weten wat er zou gebeuren, wat er zou komen, zelfs al kon ik soms bijna niet verder lezen omdat het zo erg was.
De zon, de droogte, de dorst, de honger, de angst, de uitputting en de drang tot overleven, je voelt het allemaal. Gelukkig krijgt de jongen in zijn ellende hulp van een man die aardig voor hem is, zonder er iets voor terug te vragen, op die manier de jongen lerend dat er ook iets anders bestaat dan geweld en slechtheid.

Nadat ik het boek uit had, kon ik niet meteen in een nieuw boek beginnen, het moest eerst bezinken.
De vlucht is geen gezellig boekje voor even tussendoor. Lees het als je er de tijd en de aandacht voor kunt opbrengen en laat je meevoeren.

Originele Spaanse titel: Intemperie
Uitgegeven in 2013
Nederlandse uitgave 2013 door uitgeverij Meulenhoff
Nederlandse vertaling: Arie van der Wal
Bladzijdes 207

Reacties

  1. Inderdaad een sublieme voorkant. En nu ik jouw enthousiaste bespreking heb gelezen moet het toch maar op mijn verlanglijst, alhoewel ik een beetje recalcitrant word van die DWDD-boeken die heel Nederland massaal gaat lezen alleen omdat ze op tv zijn geweest. Maar ja, als het gewoon een goed boek is, moet ik me daar natuurlijk niks van aan trekken. En er is eigenlijk ook niks mis mee dat mensen door een tv-programma aan het lezen worden gezet.... Integendeel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist helemaal niet dat het een DWDD boek was, anders was ik er misschien ook wel aan voorbij gelopen. Gek mechanisme eigenlijk, want wat je zegt, er is niets mis met mooie boeken aanprijzen op televisie. Misschien dat we het idee hebben dat als er allerlei uitgevers en boekhandelaren iets aanprijzen, ze daar een bijkomende reden voor hebben? Of is het een soort snobisme 'als iedereen het leest, dan hoeft het voor mij niet'?
      Enfin, hoe dan ook, ik vond deze mooi, al was mijn reden het boek uit te kiezen natuurlijk een beetje vaag. :-)

      Groetjes,

      Verwijderen
    2. Bij mij is het eerlijk gezegd een combinatie van licht snobisme ("ik wil niet met de massa meedoen"), waarvan ik weet dat het een slecht karaktertrekje is, en het vermoeden dat de aangeprezen boeken vooral in het programma komen door slimme marketing.

      Verwijderen
    3. Bij spelen dezelfde dingen mee, vaak vind ik het wel prettig een boek (of film of serie) al ontdekt te hebben ver vóór de hype, of ik lees (of kijk) het express pas veel later.

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Ik heb dat ook wel, dat de boeken die 'iedereen al leest' ik liever aan mij voorbij laat gaan. Hetzelfde heb ik trouwens met boeken waar heel veel lezers over bloggen, dan denk ik: ik hoef niet meer. Maar ja soms snijd je jezelf daarmee in de vingers omdat je dan een heel mooi boek links laat liggen. Dat lijkt me bij dit boek zeker het geval. Gelukkig had ik het al eens op mijn wensenlijstje gezet, ruim voordat ik die bevroren had ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat herken ik ook, als ik een boek al overal langs zie komen, dan heb ik er al genoeg van. Maar vaak is het dan dat ik het nog wel lees, maar er niet per se zelf over blog, ook omdat ik daarin niet met de massa mee wil gaan. (en vaak omdat ik dan denk dat ik er niets nieuws meer aan toe kan voegen)

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts