Poetsen en boenen

Er was eens een tijd waarin elk huishouden op rolletjes liep. Waarin het wasgoed  elke maandag werd gedaan, de ramen gelapt waren (zonder strepen) en de meubels elke week in de was werden gezet. Een tijd waarin een huisvrouw nog wist hoe ze vlekken moest verwijderen en wat de beste manier was om te dweilen. Tsja.

Helaas, de jaren ’50 zijn voorbij. Door drukke banen, vele hobby’s en bezigheden en in veel gezinnen ook nog allerlei mensen om rekening mee te houden, is dat allemaal een stuk lastiger geworden. We hebben niet meer de hele dag de tijd om de beste manier te vinden om je vloeren te doen, en maar al te snel stapelen klussen zich op. Voor je het weet zijn de ramen al langer dan een half jaar niet gelapt en is de stoel in de slaapkamer de verzamelplaats voor schone was die je maar niet opvouwt en staan de vuile keukenkastjes vol met dingen die over de datum heen zijn.

Ik heb het op het oog redelijk opgeruimd en vrij schoon, maar als je wat beter kijkt dan is het toch niet zo heel schoon in de hoekjes en gaatjes. En jammer genoeg vind ik huishoudelijk werk absoluut niet leuk, het is alleen maar leuk als het gedaan is omdat je dan kunt zeggen ‘kijk eens hoe lekker schoon en opgeruimd het hier is’. Ik heb het met werk en thuis dingen doen voor school druk en eerlijk gezegd zit ik als ik vrij ben liever te lezen dan de oven schoon te maken of deuren af te nemen. (met het idee: alles is leuker dan poetsen)

Maar goed, ondertussen zie ik wel dat het zo niet helemaal werkt zoals ik graag zou willen. Ik wil een goed systeem waarmee ik mijn huishouden goed kan organiseren en bijhouden, zonder er elke dag uren mee bezig te zijn. Ik kan dus een man zoeken, ontslag nemen en in de tijd die ik dan heb mijn innerlijke jaren ’50 huisvrouw de vrijheid geven, maar het kan ook simpeler.

Ik heb (het zal ook niet) een boek gekocht. ‘Aan de slag met de huishoudcoach’ van Els Jacobs. En wat een geweldig aankoop is dit geweest! ‘De huishoudcoach’ is een fantastisch boek dat vol humor is geschreven. Het is verdeeld in vier onderwerpen; opruimen, administreren, agenderen en poetsen. In elk hoofdstuk wordt het systeem uitgelegd, de meest voorkomende valkuilen worden al van te voren onschadelijk gemaakt en vragen worden beantwoord. Vervolgens krijg je voor elke week opdrachten om je huis opgeruimd en schoon, je administratie overzichtelijk, je agenda en je planning doelmatig te krijgen en te houden.

Het werkt voor mij heel goed omdat het praktisch, flexibel en uitvoerbaar is. Het gaat er niet vanuit dat je alles perfect schoon moet hebben, of dat je tijd en zin hebt om uren aan het boenen te slaan. De weekopdrachten hoef je natuurlijk niet allemaal te doen, je kunt kijken wat voor jou handig en nodig is. Zo is mijn administratie goed op orde en ik heb uit dit hoofdstuk alleen een tip gehaald om het verwerken nog efficiënter te maken.

Els Jacobs gaat ervan uit dat je huis niet in één dag rommelig en vuil is geworden en dus ook niet in één dag op orde kan zijn. Ik vind vooral de tip om een bepaalde klus in een beperkte tijd te doen heel prettig. In een kwartier kun je toch de mandjes in de badkamer uitmesten en ordenen. En is de klus te groot voor één kwartier, zoals bijvoorbeeld je kledingkast, dan ga je er de dag erop toch gewoon mee verder?

Op internet kwam ik ook nog Flylady tegen, een Amerikaanse site waar je ook een zelfde soort systeem als dat van Els krijgt om je huis op orde te krijgen. Erg Amerikaans, maar ook hier heb ik een paar tips vandaan gehaald, zoals het samenstellen van een ‘controljournal’;  een map met alle belangrijke informatie over je huis. De lijsten met voorraad, de schoonmaakklussen, de belangrijke adressen etc. Je kunt hierin kwijt wat je wilt en je kunt het indelen zoals je wilt. 

Ik heb dit voor mezelf de ‘GBHM’ genoemd (Grote Blauwe Huishoud Map) en ben heel creatief aan de slag gegaan met een multomap, insteekhoezen en gekleurd papier (de HEMA is onmisbaar bij dit soort projecten!) Het is bijna klaar en het maakt de hele zaak wel heel overzichtelijk. Bovendien voorkomt het dat je elke keer opnieuw het wiel moet uitvinden.

Voor wie dit allemaal te tuttig en echt té jaren ‘50 wordt, is er ook nog het leuke Unfuck your habitat , dat heerlijk tegen de draad ingaat en waar vooral de vóór en ná foto’s inspirerend zijn. Ik zweer ondertussen bij Els, en ga lekker verder met opruimen en schoonmaken. In de jaren ´50 zouden ze trots op me zijn.  

Reacties

  1. Wat grappig dat je over dit onderwerp een heuse blogpost schrijft. Ik worstel ook altijd met het huishouden. Met een fulltime baan is de vrije tijd schaars en die wil je niet volledig laten weglekken in het schoonmaak-emmertje. Ik ben er dan ook nog zo één die niet rustig kan zitten als het niet opgeruimd en schoon is. Zucht. Maar als ik in de poetsbui ben heb ik vaak het idee dat ik niet zo efficient bezig ben, dan ren ik van hot naar her en schiet me onderweg nog van alles te binnen 'wat ik ook nog ff moet doen'.
    Het boek van Els lijkt me daarom wel wat. Ik zou er nooit aan gedacht hebben om een boek te zoeken om te helpen bij huishoudelijke sores, maar voila het blijkt er toch te zijn, en nog wel een vlot modern boek!
    Dat gedoe met die klapper a la Flylady heb ik ook nog bekeken maar dat lijkt me niks, al die lijstjes maken en zo, ik word al moe als ik er aan denk.
    Nou veel poetsplezier dan maar!:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Joke, bij dit soort dingen haal ik er altijd uit wat ik kan gebruiken, de rest laat ik voor wat het is. Voor mij werken de lijstjes heel goed, maar die maak ik altijd, ik houd van lijstjes.
    Ik had ook altijd dat als ik dan eenmaal begon, dan moest alles in één keer, en inderdaad alles door elkaar. Met als gevolg dat je er doodmoe en spuugzat van bent. Ik kan je wat dat betreft het boek van Els aanraden, ik haal er zeker een heleboel uit, en ik heb het idee dat ik meer overzicht heb. Ik denk niet dat ik ooit op het punt kom dat ik schoonmaken leuk vind, maar overzicht/een systeem is al heel wat.

    groetjes, Bettina

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts