Glans en glorie in de Hermitage

Nog net tot 19 september is er de tentoonstelling; ‘Glans en glorie, de kunst van de Russisch-orthodoxe kerk’ in de Hermitage in Amsterdam. 

Ik ben er gisteren naar toe geweest en ik was erg onder de indruk. Het begint al als je naar boven loopt, de tentoonstelling in. Dan zie je diepblauwe muren met de gouden letters en de eerste iconen. Daarachter een heel mooie iconostase. 

Je zag de kunst door de verschillende periodes in de Russische geschiedenis veranderen, maar eigenlijk ook hetzelfde blijven. Ik heb prachtige iconen gezien, een relikwieën kistje dat aan tsaar Nicolaas II is geschonken en een mozaïek uit Ravenna. Er werd ook aandacht besteed aan hoe iconen gemaakt worden.

Ook was er een kort filmpje waarin de geschiedenis van de Russische kerk in de afgelopen eeuw te zien was, vooral de vernietiging van de grootste Orthodoxe kathedraal in Moskou door de bolsjewieken was vreselijk om te zien.

Het is een tentoonstelling waar ik misschien in de komende maanden nog wel eens naar toe ga, want ik vond het heel erg leuk. Het hoogtepunt voor mij was trouwens eerlijk gezegd niet een icoon, maar in het filmpje de bewegende beelden van tsaar Nicolaas en tsarevich Alexei . Om dat te zien vond ik wel heel bijzonder.

Reacties

Populaire posts